Monday, September 08, 2008
Hijab Sang Pencinta - Ramlee Awang Murshid


Judul: Hijab Sang Pencinta
Penulis:
Ramlee Awang Murshid
Penerbit: Alaf21
Genre: Epik Thriller
Bintang: ***1/2 (Berbaloi dijadikan koleksi peribadi)

Sinopsis
RASA rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.

Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.

Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.

Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.


Dari Kacamata Carriekirana:

Cerita yang mantap selalunya mengandungi peperangan/konflik di antara kebaikan dan kejahatan. Intipati ini sering menjadi esen kisah-kisah popular sepanjang zaman seperti meletupnya cerita Harry Porter karya J.K. Rowling. Walau kisah Harry Porter berkisar di alam ahli sihir yang satu ketika dulu pernah mencetus kontroversi di kalangan umat Islam tetapi saya lebih melihat keunikan cerita ini daripada perspektif yang lebih terbuka - kebaikan selalunya mengatasi kejahatan. Intipati ini juga diadun dengan kukuh dalam Hijab Sang Pencinta - trilogi pelengkap kepada kisah epik thriller Bagaikan Puteri.

Genre epik thriller ini berjaya dihidupkan dengan baik dalam kisah Hijab Sang Pencinta. Genre ini jarang-jarang dipelopori oleh penulis-penulis tanahair tetapi sejak akhir-akhir ini PTS juga mengorak langkah cergas menerbitkan kisah-kisah epik thriller yang ditujukan khas untuk remaja lelaki.

Gabungan elemen cinta dalam Hijab Sang Pencinta walau tidak diterokai secara mendalam tetapi masih mampu memaniskan kisah Hijab Sang Pencinta. Watak Saifudin sebagai seorang ahli sufi kelihatan begitu realistik sekali dengan kelebihan yang dikurniakan kepadanya oleh Tuhan Maha Pencipta.

Banyak ilmu-ilmu berguna yang diturunkan oleh RAM dalam kisah ini yang wajar dijadikan pedoman. Kali ini, gabungan fakta dan fiksyen lebih "lembut" jika dibandingkan dengan karya-karya RAM terdahulu lalu saya tidak merasakan saya membaca artikel dokumentari.

Hijab Sang Pencinta mempunyai auranya tersendiri dan sebenarnya trilogi Bagaikan Puteri ini sesuai untuk dizahirkan dalam medium tv.

Bagi peminat RAM, karya ini adalah karya yang harus menjadi koleksi peribadi. Selepas membaca karya ini, fikiran saya masih lagi berputar memikirkan mesej yang cuba diserap dalam trilogi Bagaikan Puteri. Memang plot ceritanya menguja saya untuk terus mengikuti kisah ini tetapi jiwa cerita ini lebih kuat sebenarnya dalam Cinta Sang Ratu.

Wallahualam.

Posted at 07:42 am by carriekirana

seha
July 5, 2011   04:24 PM PDT
 
btol3..BeSt gLeR ArH CtEw 2 . .KlAu syE LaRh jDi hArYaNi kN BeSt. .
deylarezal
November 23, 2010   12:01 PM PST
 
1st time i dgr psl n0vel2 nukilan Ramlee Awang Murshid ni dr tng i..Tng i start bce n0vel Bagaikan Puteri n Cinta Sang Ratu.Wktu 2 n0vel Hijab Sang Pencinta l0m kua lg..S0 i pn try la bce..Mmg btl ckp tng i,n0vel ni blainan dr n0vel2 len y jiwang t'lmpau..Mmg bez la n n0w i try 2 c0llect n0vel2 hasil nukilan Ramlee Awang Murshid...Like it s0..much!!!
deylarezal
November 23, 2010   12:01 PM PST
 
1st time i dgr psl n0vel2 nukilan Ramlee Awang Murshid ni dr tng i..Tng i start bce n0vel Bagaikan Puteri n Cinta Sang Ratu.Wktu 2 n0vel Hijab Sang Pencinta l0m kua lg..S0 i pn try la bce..Mmg btl ckp tng i,n0vel ni blainan dr n0vel2 len y jiwang t'lmpau..Mmg bez la n n0w i try 2 c0llect n0vel2 hasil nukilan Ramlee Awang Murshid...Like it s0..much!!!
nikko
January 7, 2010   06:13 PM PST
 
mula2 dlu xd ati langsung nk bca,tp sy cuba bca bagaikan puteri, kmdian sy teruskan dgn cinta sang ratu n hijab sang pencinta,x pnah bca novel y sehebat ini,terlalu sempurna,x perlu didrama atau filemkan,byk y kurang nti,apepn thniah buat penulis,
Nurul
January 6, 2010   11:24 AM PST
 
Ketiga2 novel ini begitu menakjubkn..jln cerita yg begitu menyentuh perasaan..seolah2 sejarah berulang di depan mata..Kalo buku teks subjek sejarah di olah menjadi begini menarik, pasti semua ank2 muda akan lulus subjek tersebut dgn jayanya..anyway all the best..

shortermemory
November 30, 2009   11:49 AM PST
 
" AWAN..KALAU DAPAT KU CAPAI MAKA SAKTILAH HAMBA" dari Novel Bagaikan Puteri

^_^
shahirah
April 20, 2009   05:06 PM PDT
 
mmg bes nvl ni...ramlee awang mushid mcm novelis j.k.rowling...kedua2 nye bagus....
shahirah
April 20, 2009   05:01 PM PDT
 
mmg bes nvl ni...sya bgaikn berada dlm wtk ni ble m'bce nye...hrp ad la smban nvl ni..rase mcm t'gntng ble abs bce nvl ni...sy pn tertnya2 adakn laksamana sunan wujud???
Ani
January 22, 2009   09:55 AM PST
 
Trilogi Bagaikan Puteri best. Tp buku akhir ni - Hijab Sang Pencinta agak mengecewakan saya, sebab tak ada "feel" mcm buku bagaikan puteri dan cinta sang ratu. rasanya buku ke 2 lagi best. tapi tidak bermakna ia tak menarik, ia tetap menjadi pujaan. tapi kan, betul ka laksamana sunan yg hebat tu wujud dlm sejarah. Tak jumpa pun maklumat pasal dia. Kena cari pengarah yg betul2 bagus utk filemkan criter ni. kalu tak buat sakit hati ja tengok nanti.
Khar
November 29, 2008   10:03 AM PST
 
Salam,

Saya Khar dari Pekan Ilmu Publications. Saya amat teruja dengan ulasan2 buku di sini. Mohon dapat mengulas buku2 kami sama untuk tujuan promosi. Dengan itu saya pohon agar alamat sdri dikirimkan kepada saya untuk saya hantar mana-mana buku yang dirasakan sesuaikan.

Mohon emelkan nama, no hf dan alamat penuh sdri di mekmulong@gmail.com
Kami akan hantar secara pos nanti secara percuma.

Terima kasih.
ejal
November 24, 2008   12:55 PM PST
 
nak tau laksamana sunan memg wujud ke pade zaman dahulu??sy t'tnya2
spectacularwave
October 17, 2008   04:25 AM PDT
 
setuju sangat.. trilogi ni kalau difilemkan memang boleh jadi grand... saya juga peminat setia karya-karya RAM, bukan sahaja trilogi bagaikan puteri, malah karya-karya beliau yang lain juga..

eVy-D-YaNa
October 10, 2008   06:54 PM PDT
 
Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu & Hijab Sang Pencinta - semua sangat BEST! =)
sab
October 10, 2008   11:09 AM PDT
 
Dulu.. Sab takut sangat nak beli novel RAM.. disebabkan oleh genre yg dipilih utk novel2 beliau.. pastu.. ada sorang kawan suruh baca Bagaikan Puteri + Cinta Sang Ratu.. lepas jer baca dua novel tu.. Sab terus cari karya RAM yg lain.. yg paling seronok dan berulang kali baca.. Hatiku di Harajuku.. Sekarang ni br mula membaca Hijab Sang Pencinta.. teruja nak turn dari satu page ke penghujungnya!
Bonda
September 25, 2008   01:59 PM PDT
 
Kalau Trilogi Mr RAM ni mahu di visualkan, rasanya penerbitan di bawah Tiara Jacquelina je yang mampu dr segi kewangan dan garapan cite. Cuba lihat karya Tiara & Krew dlm PGL. Rasanya kriteria penerbitan sedemikian mampu mengangkat trilogi ini menjadi kumpulan filem yang ditunggu-tunggu oleh peminat sepertimana karya JK Rowlings - Harry Porter. Setuju tak?
Web Sutera
September 22, 2008   08:43 AM PDT
 
Salam sahabat,

HSP sampai sekarang masih belum habis dibaca, walaupun dah hampir 3 minggu, hihihi.

Thriller yang diterbitkan oleh PTS bukan sahaja untuk remaja, malah ia juga untuk pasaran dewasa, macam saya :-)

Salam Ramadan & selamat menyambut Aidilfitri dari Web Sutera
yusnita_csting
September 18, 2008   11:19 AM PDT
 
Carrie, Saya tak setujulah karya nie diadaptasikan ke bentuk lakonan. Still remember cerita Tangisan Bulan Madu...? Bila dijadikan drama alamak spoil moodlah...biarlah ia dalam bentuk penulisan..jika dizahirkan kedalam lakonan, kenalah pulak pelakon yang tak best (jenis yg syok sendiri/over acting...kan ke spoil mood?)
yusnita_csting
September 15, 2008   10:53 AM PDT
 
Cerita Hijab Sang Pencinta terasa sayang untuk dihabiskan...memang perfect! Tengah ulang baca Bagaikan Puteri + Cinta Sang Ratu...baru puas!
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry


CARRIE KIRANA

Kuala Lumpur
10 Julai/Cancer
Tulis, baca, masak, muzik, tonton wayang, melancong
Ungu, Maroon, Hijau Pucuk Pisang
Maggi goreng, nasi ayam, tiramisu, blueberry cheesecake
Ice lemon tea, green tea
Hubungi/sembang dengan saya di:carriekirana2@yahoo.com

Saya bukan siapa-siapa, hanya seorang hamba Allah yang mencari ruang di alam maya ini untuk melakukan satu perkara yang menjadi sebahagian daripada saya - menulis.


"BACAlah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia mencipta manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu yang maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya." - Terjemahan Ayat 1-5, Surah Al Alaq.

"Books showed me there were possibilities in life, that there were actually people like me living in a world I could not only aspire to but attain. Reading gave me hope. For me, it was an open door."-Oprah Winfrey

"You know you have read a good book when you turn the last page and feel as if you have lost a friend"-Anonymous.

LATEST ADDITION TO MY TREASURE TROVE OF BOOKSTORES

Times Pavilion - This is a new bookstore in town for booklovers and of course my new favorite place to find books. Excellent promotion for members - get 3 books for 2 - on top of that 5% for each book on discount; a lounge for members to enjoy chilling out and free WiFi
Borders- If you are lucky, you can get three books for the price of two books - Worth going
Times KLCC - I like Times very much because of the 10% off if you are a member , new arrivals - you can enjoy up until 25%- worth going
Popular, Ampang Point - Even better, sometimes you can get 20% off selected titles or the new arrivals
Kinokuniya KLCC - Check out some good promotions they have - new arrivals 20% off if you purchase another book of the same value or less
Minerva, Jalan TAR - a haven for Malay novel enthusiasts, attractive 20% off the wide range of Malay novels of your choice
MPH, Midvalley Megamall- Paling kedekut - you can only get points and once in the blue moon, you will get the red carpet specials but being a member doesn't get you much discount like the rest.



Bacalah seribu buku jika anda mahu menulis sebuah buku.


aku menulis bukan kerna nama... di sini aku coretkan pengalamanku, menjadi Cinderella Cinta, mengembara ke alam-alam cinta yang dizahirkan oleh deretan novelis... adakalanya perjalananku dihiasi denganGurindam Jiwayang indah dan telus; Pada satu ketika, aku juga dilambungOmbak Rindu. Aku terasa betapa Manisnya Cinta Yang Terindah dan Hangatnya Asmara. Adakalanya, cinta itu menjadi tragis lalu ia menjadi Rahsia Si Perindu. Kadang-kadang, hatiku tercuit... terusik... mengenangkan Epilog Cinta. Bila sampai masanya, air mataku juga bisa mengalir... Sesekali, ayat-ayat cinta yang indah kusimpan, untukku menulis rasa hatiku dalam ... diari dan surat... emel ? barangkali. Sudah jauh pengembaraanku... Mencari erti Cinta di bawah Bulan Yang Berbisik... di sebalik Bayangan Rindu... kadangkala aku terasa Bagaikan sang Puteri... menelusuri Labyrinth kehidupan namun sejauh mana aku pergi...aku hanya tahu yang satu...bahawa Syurga cinta akhirnya letaknya Di hati. - Carriekirana



.



   





<< September 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30














































Name :
Web URL :
Message :

















Counters




Layang-layang- Koleksi Sajak Carriekirana

Bookrack - Carriekirana's Reviews on English Novels

Carrie's Column

Kolum Bintang Carriekirana



****1/2
Setulus Setia Seindah Nama - Siti Hasneza Abdul Hamid
Moga Kau Mengerti - Lily Haslina Nasir
Epilog Cinta - Lily Haslina Nasir
Hatiku Di Harajuku - Ramlee Awang Murshid
Nyanyian Tanjung Sepi - Noorsuraya
Tunjukkan Aku Satu Bintang - John Norafizan
Cenderawasih - Fatinilam Sari Ahmad
Cemburu Seorang Perempuan - Siti Hasneza Abdul Hamid
Arjuna Hati - Norzailina Nordin

****
5 Tahun 5 Bulan - Hlovate
Andai Kumiliki Semalam- Syamimi Aminolah
Percayalah - Ruby Hazri
Buatmu Kekasih - Aisya Sofea
Secebis Kasihmu - Syamimi Aminolah
Hati Yang Terusik -Nia Azalea
Pergilah Lara - Nor Erny Othman
Belaian Jiwa-Nor Erny Othman
Takagi Sayang - Nor Erny Othman
Yang Terindah - Anis Ayuni
Angin Dingin Dari Utara - Siti Hasneza Abdul Hamid
Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Aku Cintai-Nor Erny Othman
Bagaikan Puteri-Ramlee Awang Murshid
Sempadan Tanpa Seri-John Norafizan
Rahsia Perindu-Ramlee Awang Murshid
Biru Ungu Cinta-Noorsuraya
Atas Nama Kasih - Salina Ibrahim
Kesturi - Fatinilam Sari Ahmad
Mahligai-Salina Ibrahim
Rindunya Kian Membara-Noosuraya
Tiada Indah-Ras Adibah Radzi
Bisikan Kasih-Norhayati Abdul Malek
Rindu Yang Pergi-Fazie Hanna
Kasihku Abadi - Shanika Latisha
Selamat Tinggal Sayang - Ma Lee Chuswan

***1/2
Surat Ungu Untuk Nuha - Noorsuraya
Relevankah Aku Di Hatimu - Rnysa
Jangan Biarkan Aku Menangis - Norhayati Berahim
Syurga Di Hati - Salina Ibrahim
Lelaki Terakhir- Sabariah Araur
Kau Laksana Bulan- Aina Emir
Kasih Antara Kita - Aleya Aneesa
Tanpamu Di Sisi - Puteri Andalas
Getaran Rindu - Norzailina Nordin
...Dan Mimpipun Bersatu - Izza Aripin
Semalam Ku Bermimpi - Aina Emir
Sutera Biru - Nor Rafishah Md Hassan
Kau Kekasihku-Anis Ayuni
Satu Janji - Ramlee Awang Murshid
Suara Hati-Anis Ayuni
Bukan Cinta Biasa - Izzul Izzati
Megalomania - Fatinilam Sari Ahmad
Tanah Andriyana-Noorsuraya
Gemersik Kalbu - Anis Ayuni
Untukmu Hana-Salina Ibrahim
Cintamu Di Hati-Aida Adriani
Manisnya Cinta - Anis Ayuni
Sesuci Cinta-Aina Emir
Pesona Rindu-Sharifah Abu Salem
Tiga Wajah-Lamia Aimal
Kau Yang Satu-Nia Azalea
Bisikan Rindu-Mimie Afinie
Permata Hati-Ma Lee Chuswan
Suite 1908-Sri Diah
Selamat Malam Tan Sri - Sri Diah
Pergilah Sepi-Fauziah Ashari
Tak Seindah Mimpi-Sharifah Abu Salem
Air Mata Kasih-Norhayati Berahim
Ombak Rindu-Fauziah Ashari
Sehangat Asmara-Aisya Sofea
Cinta Pertama-Norhayati Berahim


***
Tiada Batasan Sayang - Norhayati Berahim
Rinduku di Angin Lalu -Norishah Abu Bakar
Lafazkan Cintamu - Aida Adriani
Janji Kasih - Sri Diah
Kembalikanlah Kasihku - Nazawati Abdul Manap
Adam & Hawa - Aisya Sofea
Demi Kasih Ini -Hasreeyati Ramli
Bahagia Itu Miliknya - Rozita Abdul Wahab
Cinta..Tiada Akhirnya - Fauziah Ashari
Emilya Zulaikha -Ariff Affandy
Dendam Yang Terindah-Fatinilam Sari Ahmad
Keranamu Ain-Noorsuraya
Harga Diri - CT Rohaya Abu
Mimpi Kita Serupa-Siti Hasneza Abdul Hamid
Dia Lebih Mengerti-Norhayati Berahim
Tak Seindah Impian-Haikal
Mencari Cinta-Leeya Meeyra
Asmara Yang Pertama-Nass Alina Noah
Pelabuhan Kasih-Lily Suriani
Nota Cinta Buatmu-Norhayati Berahim
Impian Kasih- Liza Zahira
Masih Ada Rindu-Mimie Afinie
Ria Qistina-Bikash Nur Idris
Jauh-Aisya Sofea
Setia Menanti-Fauziah Ashari

**1/2
Lagu Rindu-Ayu Emelda
Secebis Rindu- Alis Ashiqin
Rindu Berdetik Lagi - Zuraidah Othman
Nilai Cintamu-Eka Fahara
Saat Cinta Bersemi - Damya Hanna
Setulus Janji-Aina Emir
Seindah Memori - Ilani Mysara
Seharum Kasih-Aina Emir
Badai Di Hati-Fazie Hanna
Kabus Kasih - Eka Fahara
Seindah Derita-Norhayati Berahim

**
Sutera Kasih-Sirhan Ansari






Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed