Sunday, April 27, 2008
Selagi Ada Dia - Aisya Sofea


Judul: Selagi Ada Dia
Penulis:
Aisya Sofea
Penerbit: Alaf 21
Genre: Cinta Romantis
Bintang: ***1/2



Dari Kacamata Carriekirana
Buah tangan terbaru Aisya Sofea ini pasti mengubat rindu peminat-peminat setianya. Apa yang dapat saya kongsi tentang karya terbaru Aisya Sofea ini ? Saya suka sentuhan Aisya yang kembali segar dalam Selagi Ada Dia dan ini membuatkan saya teringat novel terdahulu yang berjaya mencuri hati peminat-peminatnya dan menjulang namanya dalam genre cinta romantis - Sehangat Asmara. Selamat kembali Aisya Sofea kerana setelah lama menyepi, Aisya Sofea menggarap sebuah kisah cinta romantis dengan olahan yang menjadi trademarknya dalam genre ini. Buktinya - saya sudah lama tidak membaca novel cinta romantis kerana kebanyakannya menjadi terlalu klise dan saya tidak dapat menyelami gaya penulisan tersendiri kebanyakan novelis cinta romantis. Tetapi, hati saya begitu teruja untuk membaca Selagi Ada Dia. Gerak hati saya mengatakan ada sesuatu yang istimewa dalam novel ini lalu tanpa saya sedari, saya menghabiskan novel ini dalam masa satu hari!

Permulaan cerita Selagi Ada Dia sangat menarik. Itu juga menjadi faktor saya terus mahu tahu apa yang berlaku selanjutnya. Aisya menggunakan teknik flashback dengan berkesan sekali dengan menggunakan setting yang tidak pernah saya jumpa dalam karya-karya novel romantis yang lain ( atau saya mungkin terlepas pandang novel-novel lain yang barangkali menggunakan teknik ini ). Tetapi, teknik inilah yang menjadikan Selagi Ada Dia istimewa.

Selagi Ada Dia adalah sebuah kisah cinta biasa- seperti juga uniknya kisah-kisah cinta yang lain, ianya terletak pada olahan kreatif penulis itu tersendiri.

Cuma apabila saya membaca kesudahan Selagi Ada Dia, saya ada rasa sedikit kecewa. Ini adalah kerana plot kesudahan cerita Selagi Ada Dia bagaikan satu dejavu. Saya rasa saya pernah membaca novel terdahulu yang juga menggunakan jalan cerita yang serupa tetapi saya masih tidak ingat novel yang saya baca itu. Bagi yang banyak membaca novel genre cinta romantis ini, pasti mereka juga akan mengalami dejavu yang sama.

Pada keseluruhannya, sebenarnya Selagi Ada Dia ini adalah karya Aisya yang lebih baik daripada Adam dan Hawa. Karakter-karakter dalam kisah ini lebih dekat di hati. Jalan ceritanya tidak berbelit, disulami dugaan dan rentetan rencah kehidupan yang normal tetapi masih menghiburkan.

Siapa yang akan suka novel ini ?

Peminat-peminat setia Aisya Sofea kerana karyanya kali ini yang lebih mantap pengisiannya. Peminat novel cinta santai dan romantis yang ingin membaca sebuah kisah yang "straightforward".

 


Posted at 08:13 am by carriekirana

karen millen uk dresses
October 23, 2012   10:32 PM PDT
 
Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. ,199880,http://novelcintamelayu.blogdrive.com/archive/155.html
Links of London Outlet
April 28, 2012   05:28 PM PDT
 
I found that most people choose as your website, I believe that this site has very good writing. I often come here to visit, be grateful.,154286,http://novelcintamelayu.blogdrive.com/archive/155.html
hati
September 21, 2011   04:02 PM PDT
 
saya rse kk aisya sofea...the best larh!!...novel dye sume sy ade....best..
shima
May 13, 2011   07:17 PM PDT
 
sye xprh lg bce novel kak aisya..tp ble dgr komen yg baik dr org rmai, trase nk beli plak sbuah karyanye.. insyaAllah
roslaili binti hashim
January 23, 2011   02:15 PM PST
 
salam,saya sangat sangat meminati novel as.dari jauh hingga masih setia disini saya meminta agar kau untukku disambung,krn watak ellina mati disitu saja.cadangan saya hasilkan novel mengenai rumah tangga fuad dan umairah,cabarannya ellina dan azhar.'kau untukku'novel yang pertama kali saya membacanya dan terus menjadi peminat2 setia aisyah sofea yang mengandungi mesej keluarga,cinta cabaran2 hidup dan masyarakat sekeliling.semoga bejaya.
mimiRx
December 5, 2010   07:41 PM PST
 
bg sy, aisya sofea seorg penulis yg sgt b`bkt. stp novel yg aisya garapkan, sy seolah-olah boleh memainkan nya seperti sebuah filem di dalam minda sy.sungguh b`kesan, m`buai perasaan dan m`beri kesan yg mndalam.keep up d good work!
didie
October 25, 2010   09:10 PM PDT
 
Sambung lah citer selagi ada dia..Buatlah sambungan Ari & Idris dapat anak..macamana Idris show dia punya sayang pada Ari...sambunga kisah Haris yang menghilangkan diri..
didie
October 25, 2010   09:08 PM PDT
 
Sambung lah citer selagi ada dia..Buatlah sambungan Ari & Idris dapat anak..macamana Idris show dia punya sayang pada Ari...sambunga kisah Haris yang menghilangkan diri..
yann
December 15, 2009   02:37 PM PST
 
erm..sume cite dia best.'jauh' even 1st novel dia pun dah sedap giler
zana
December 1, 2009   12:21 AM PST
 
salam.. yup. ending yg seperti pernah saya baca dlm novel lain. tapi sungguh tak ingat novel yg mane.

but still refreshing! :d
puteri_kota
September 16, 2009   03:52 PM PDT
 
smmngnye karya kak aisya sofea 'power'..sy bleh mrsai stiap wtak..ia seolh2 bnde itu t'jdi pde sy..ape2 pon thniah sy ucapkn pde kak aisya sofea, krne b'jya mmbuat stiap pmbce nvel kak aisya sofea 'menangis'..i love you, kak aisya sofea..
nas
June 4, 2009   08:05 PM PDT
 
sya mmg suka sgt novel yg kak aisya tulis..plg best bg sya ialah novel jendela hati....tahniah..
azanur omran
May 26, 2009   12:45 PM PDT
 
salam buat kak carrie. setakat ni sumer novel kak aisya dah ada dlm simpanan saya. majoriti watak2nya amat terkesan di hati saya. klu lah ahmad fuad & fikri "jauh" benar2 ujud, saya lah umairah sayalah ika.. x sabar tggu buah tangan terbaru kak aisya.
atikahsharikh
April 4, 2009   06:16 PM PDT
 
saya suka aisya sofea dan sume novelnya tp sehangat asmara paling best..nk nangis pun de gak
atiqah_ukm
March 26, 2009   03:24 PM PDT
 
sememangnya karya aisya sofea mendapat tempat di hati saya..seawal lahirnya novel ini di muka pasaran,saya sudah mendapatkannya..kerana tidak mahu melepaskan salah satu koleksi penulis kegemaran hati..:)..semoga saling berkongsi mengenai novel aisya yang terbaru ya...
fatinur iman
March 24, 2009   12:41 AM PDT
 
hmmm... interesting... saya belum baca lagi novel selagi ada die... dalam proses nak beli... tapi, novel adam dan hawa , pada kaca mata saya amat menarik!
Nalee
October 9, 2008   04:51 PM PDT
 
Saya baca novel ni selepas membaca'kau kekasihku' dari Anis Ayuni dan terasakan kedua2nya mempunyai pengakhiran yang sama....adakah satu kebetulan? dan kedua-dua novel ini dipasarkan lebih kurang pada waktu yang sama...tapi memang karya ni amat mengecewakan bagi saya..mungkin saya amat teruja atau hasil karya Aisya Sofea sudah semakin stereotaip...
Norabella
May 26, 2008   03:36 PM PDT
 
Carrie...rasanya saya tau...bagaikan akhir novel Jauh...
yusnita_csting
May 26, 2008   10:07 AM PDT
 
Hai Carrie...saya baru saja mendapat stok nie...maklumlah orang bintulu (sarawak) 'terlambat'lah pulak dpt novel TERBARU...
pada hari Jumaat yg lalu barulah novel nie selamat sampai kat tangan saya...jgn tak tahu pulak, ni novel paling hit kat sini...menduduki carta teratas lagi...TOP 5...no.1...Tahniah kak Aisya kerana hasilkan novel yg bisam embuat jantung saya berdetak dgn kencang dan membuai hati saya...ummm dah lama tak membaca novel sebegini...semangat membaca novel nie memang tinggi...dan dalam masa 1 1/2 hari dah tamat...syukur....carrie...keep it up... ;)
sayangR
May 6, 2008   01:44 PM PDT
 
Salam, Hai Carrie! SayangR dah beli novel `Selagi Ada Dia' di Pesta Buku yg lepas tapi belum berkesempatan lagi nak membacanya..tiada masa terluang & mood yg membangkitkan `rasa jiwa'....
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry


CARRIE KIRANA

Kuala Lumpur
10 Julai/Cancer
Tulis, baca, masak, muzik, tonton wayang, melancong
Ungu, Maroon, Hijau Pucuk Pisang
Maggi goreng, nasi ayam, tiramisu, blueberry cheesecake
Ice lemon tea, green tea
Hubungi/sembang dengan saya di:carriekirana2@yahoo.com

Saya bukan siapa-siapa, hanya seorang hamba Allah yang mencari ruang di alam maya ini untuk melakukan satu perkara yang menjadi sebahagian daripada saya - menulis.


"BACAlah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia mencipta manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu yang maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya." - Terjemahan Ayat 1-5, Surah Al Alaq.

"Books showed me there were possibilities in life, that there were actually people like me living in a world I could not only aspire to but attain. Reading gave me hope. For me, it was an open door."-Oprah Winfrey

"You know you have read a good book when you turn the last page and feel as if you have lost a friend"-Anonymous.

LATEST ADDITION TO MY TREASURE TROVE OF BOOKSTORES

Times Pavilion - This is a new bookstore in town for booklovers and of course my new favorite place to find books. Excellent promotion for members - get 3 books for 2 - on top of that 5% for each book on discount; a lounge for members to enjoy chilling out and free WiFi
Borders- If you are lucky, you can get three books for the price of two books - Worth going
Times KLCC - I like Times very much because of the 10% off if you are a member , new arrivals - you can enjoy up until 25%- worth going
Popular, Ampang Point - Even better, sometimes you can get 20% off selected titles or the new arrivals
Kinokuniya KLCC - Check out some good promotions they have - new arrivals 20% off if you purchase another book of the same value or less
Minerva, Jalan TAR - a haven for Malay novel enthusiasts, attractive 20% off the wide range of Malay novels of your choice
MPH, Midvalley Megamall- Paling kedekut - you can only get points and once in the blue moon, you will get the red carpet specials but being a member doesn't get you much discount like the rest.



Bacalah seribu buku jika anda mahu menulis sebuah buku.


aku menulis bukan kerna nama... di sini aku coretkan pengalamanku, menjadi Cinderella Cinta, mengembara ke alam-alam cinta yang dizahirkan oleh deretan novelis... adakalanya perjalananku dihiasi denganGurindam Jiwayang indah dan telus; Pada satu ketika, aku juga dilambungOmbak Rindu. Aku terasa betapa Manisnya Cinta Yang Terindah dan Hangatnya Asmara. Adakalanya, cinta itu menjadi tragis lalu ia menjadi Rahsia Si Perindu. Kadang-kadang, hatiku tercuit... terusik... mengenangkan Epilog Cinta. Bila sampai masanya, air mataku juga bisa mengalir... Sesekali, ayat-ayat cinta yang indah kusimpan, untukku menulis rasa hatiku dalam ... diari dan surat... emel ? barangkali. Sudah jauh pengembaraanku... Mencari erti Cinta di bawah Bulan Yang Berbisik... di sebalik Bayangan Rindu... kadangkala aku terasa Bagaikan sang Puteri... menelusuri Labyrinth kehidupan namun sejauh mana aku pergi...aku hanya tahu yang satu...bahawa Syurga cinta akhirnya letaknya Di hati. - Carriekirana



.



   





<< April 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30














































Name :
Web URL :
Message :

















Counters




Layang-layang- Koleksi Sajak Carriekirana

Bookrack - Carriekirana's Reviews on English Novels

Carrie's Column

Kolum Bintang Carriekirana



****1/2
Setulus Setia Seindah Nama - Siti Hasneza Abdul Hamid
Moga Kau Mengerti - Lily Haslina Nasir
Epilog Cinta - Lily Haslina Nasir
Hatiku Di Harajuku - Ramlee Awang Murshid
Nyanyian Tanjung Sepi - Noorsuraya
Tunjukkan Aku Satu Bintang - John Norafizan
Cenderawasih - Fatinilam Sari Ahmad
Cemburu Seorang Perempuan - Siti Hasneza Abdul Hamid
Arjuna Hati - Norzailina Nordin

****
5 Tahun 5 Bulan - Hlovate
Andai Kumiliki Semalam- Syamimi Aminolah
Percayalah - Ruby Hazri
Buatmu Kekasih - Aisya Sofea
Secebis Kasihmu - Syamimi Aminolah
Hati Yang Terusik -Nia Azalea
Pergilah Lara - Nor Erny Othman
Belaian Jiwa-Nor Erny Othman
Takagi Sayang - Nor Erny Othman
Yang Terindah - Anis Ayuni
Angin Dingin Dari Utara - Siti Hasneza Abdul Hamid
Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Aku Cintai-Nor Erny Othman
Bagaikan Puteri-Ramlee Awang Murshid
Sempadan Tanpa Seri-John Norafizan
Rahsia Perindu-Ramlee Awang Murshid
Biru Ungu Cinta-Noorsuraya
Atas Nama Kasih - Salina Ibrahim
Kesturi - Fatinilam Sari Ahmad
Mahligai-Salina Ibrahim
Rindunya Kian Membara-Noosuraya
Tiada Indah-Ras Adibah Radzi
Bisikan Kasih-Norhayati Abdul Malek
Rindu Yang Pergi-Fazie Hanna
Kasihku Abadi - Shanika Latisha
Selamat Tinggal Sayang - Ma Lee Chuswan

***1/2
Surat Ungu Untuk Nuha - Noorsuraya
Relevankah Aku Di Hatimu - Rnysa
Jangan Biarkan Aku Menangis - Norhayati Berahim
Syurga Di Hati - Salina Ibrahim
Lelaki Terakhir- Sabariah Araur
Kau Laksana Bulan- Aina Emir
Kasih Antara Kita - Aleya Aneesa
Tanpamu Di Sisi - Puteri Andalas
Getaran Rindu - Norzailina Nordin
...Dan Mimpipun Bersatu - Izza Aripin
Semalam Ku Bermimpi - Aina Emir
Sutera Biru - Nor Rafishah Md Hassan
Kau Kekasihku-Anis Ayuni
Satu Janji - Ramlee Awang Murshid
Suara Hati-Anis Ayuni
Bukan Cinta Biasa - Izzul Izzati
Megalomania - Fatinilam Sari Ahmad
Tanah Andriyana-Noorsuraya
Gemersik Kalbu - Anis Ayuni
Untukmu Hana-Salina Ibrahim
Cintamu Di Hati-Aida Adriani
Manisnya Cinta - Anis Ayuni
Sesuci Cinta-Aina Emir
Pesona Rindu-Sharifah Abu Salem
Tiga Wajah-Lamia Aimal
Kau Yang Satu-Nia Azalea
Bisikan Rindu-Mimie Afinie
Permata Hati-Ma Lee Chuswan
Suite 1908-Sri Diah
Selamat Malam Tan Sri - Sri Diah
Pergilah Sepi-Fauziah Ashari
Tak Seindah Mimpi-Sharifah Abu Salem
Air Mata Kasih-Norhayati Berahim
Ombak Rindu-Fauziah Ashari
Sehangat Asmara-Aisya Sofea
Cinta Pertama-Norhayati Berahim


***
Tiada Batasan Sayang - Norhayati Berahim
Rinduku di Angin Lalu -Norishah Abu Bakar
Lafazkan Cintamu - Aida Adriani
Janji Kasih - Sri Diah
Kembalikanlah Kasihku - Nazawati Abdul Manap
Adam & Hawa - Aisya Sofea
Demi Kasih Ini -Hasreeyati Ramli
Bahagia Itu Miliknya - Rozita Abdul Wahab
Cinta..Tiada Akhirnya - Fauziah Ashari
Emilya Zulaikha -Ariff Affandy
Dendam Yang Terindah-Fatinilam Sari Ahmad
Keranamu Ain-Noorsuraya
Harga Diri - CT Rohaya Abu
Mimpi Kita Serupa-Siti Hasneza Abdul Hamid
Dia Lebih Mengerti-Norhayati Berahim
Tak Seindah Impian-Haikal
Mencari Cinta-Leeya Meeyra
Asmara Yang Pertama-Nass Alina Noah
Pelabuhan Kasih-Lily Suriani
Nota Cinta Buatmu-Norhayati Berahim
Impian Kasih- Liza Zahira
Masih Ada Rindu-Mimie Afinie
Ria Qistina-Bikash Nur Idris
Jauh-Aisya Sofea
Setia Menanti-Fauziah Ashari

**1/2
Lagu Rindu-Ayu Emelda
Secebis Rindu- Alis Ashiqin
Rindu Berdetik Lagi - Zuraidah Othman
Nilai Cintamu-Eka Fahara
Saat Cinta Bersemi - Damya Hanna
Setulus Janji-Aina Emir
Seindah Memori - Ilani Mysara
Seharum Kasih-Aina Emir
Badai Di Hati-Fazie Hanna
Kabus Kasih - Eka Fahara
Seindah Derita-Norhayati Berahim

**
Sutera Kasih-Sirhan Ansari






Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed